Martin Černý

scénograf

Vystudoval scénografii na Katedře alternativního a loutkového divadla DAMU v letech 1995-2000. Od té doby vytvořil více než 150 scénických a kostýmních výprav všech žánrů v divadlech v České republice, Slovensku, Rusku a Rakousku. V Národním divadle spolupracoval především s režisérem Ivanem Rajmontem: Můra, Venkov, Staří režiséři, Špinavé ruce v divadle Kolowrat. Oresteia, Nepřítel lidu, Dva vznešení příbuzní ve Stavovském divadle. Coriolanus a Žebrácká opera v Národním divadle. Dále s Hanou Burešovou: Pán z Prasečkova (StD), Ondřejem Havelkou: balet Zlatovláska (StD), opery Bohéma (SO), Hoffmannovy povídky (ND), Příhody lišky Bystroušky (ND). V baletu pak především s Liborem Vaculíkem Faust (StD), Valmont (StD), Sen noci svatojánské (SO), Fantom opery (SO). Ve Státní Opeře vytvořil scénu i k baletům Labutí jezero a Giselle.
Působí jako scénograf činoher (divadla Na zábradlí, V Dlouhé, Na Vinohradech, Na Fidlovačce, F.X. Šaldy, Klicperovo, Jihočeské, Mahenovo, MD Brno, Aréna, Akademičeskij teatr v Jaroslavli), oper ( Janáčkovo, J.K. Tyla), baletů (J.K. Tyla, Oper Graz, SND Bratislava, Moravské divadlo Olomouc, Štátne divadlo Košice, Slovenské divadlo tanca), operet ( Janáčkovo, HD Karlín, Štátne divadlo Košice) a muzikálů (HD Karlín, Kalich, Broadway, Hybernia).
Za scénu k inscenaci Polední úděl v režii Hany Burešové v Divadle v Dlouhé získal Cenu Alfréda Radoka za rok 2011.
Je externím pedagogem Katedry scénografie DAMU a v Národním divadle je uměleckým šéfem sekce výroby.